"In Shape"
info@inshape4ever.nl

 

Gewichtsconsulent

Heb je gewichtsproblemen? Of wil je graag een gezondere leefstijl? Dan kan ik je hierbij adviseren op het gebied van voeding en beweging, zonder dat daar een dieet aan te pas komt. Ik leer je bewust te worden van je huidige eetpatroon en andere keuzes te maken.  Daarnaast begeleid ik je bij het integreren van je nieuwe eet- en leefpatroon in je dagelijkse leven.


Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland.  

 

 

 

 

Als BGN-gewichtsconsulente werk ik in de preventieve gezondheidszorg. Ik begeleid cliënten met gewichtsproblemen en/of voedingsvraagstukken volgens de richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad naar een gezond eet- en leefpatroon.
Ik kan je helpen als je:
• geen ernstig overgewicht hebt (BMI 30 of hoger)
• geen diabetes hebt
• geen last van hart- en vaatziekten of hoge bloeddruk hebt
• verder gezond bent

 

Ik werk volgens de Schijf van Vijf. Zoals u waarschijnlijk wel in de media gehoord heeft is de schijf van 5 aangepast.  Zie hieronder een korte samenvatting.

 

 

 

    

Veel groente en fruit 

 Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst 

 Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten 

 Genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas 

 Een handje ongezouten noten 

 Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten 

 Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie 

 

 

Buiten de Schijf van Vijf: niet te veel en niet te vaak

 

  • Kleine porties
  • Niet te veel zout, suiker en verzadigd vet

 

Huidige Schijf van Vijf en adviezen

Volg je de huidige Schijf van Vijf dan ben je heel gezond bezig. Sommige adviezen uit de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad staan al in de Schijf van Vijf en zijn nog steeds van toepassing:

  • In ieder geval 200 gram groente en 200 gram fruit per dag
  • Volkoren graanproducten, zoals brood en pasta, in plaats van witte varianten
  • Zachte vetten en olie in plaats van boter en harde margarine
  • Niet te veel rood vlees en bewerkt vlees (incl. vleeswaren)
  • Enkele porties zuivel per dag
  • Elke week vis
  • Minder zout
  • Minder frisdrank

 

Aanvullende adviezen

Daarnaast zijn er adviezen die je  kunt gebruiken als aanvulling in de nieuwe Schijf van Vijf:

  • Meer peulvruchten
  • Dagelijks wat ongezouten noten
  • Dagelijks groene of zwarte thee
  • Gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie (kookkoffie of cafetiere-koffie) 
  • Minder vruchtensappen
  • Liever geen alcohol

 

Verwijzing nodig?


Voor begeleiding van een BGN-gewichtsconsulente heb je geen verwijzing van de huisarts nodig.
Gezonder gaan eten en bewegen via een praktische en persoonlijke aanpak. Geen dieet voor even, maar een verandering van leefstijl voor altijd.

Wat U van mijn begeleiding kunt verwachten :

• Voedingsadvies volgens Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad
• Afgestemd op eigen eetgewoonten en leefpatroon
• Coaching gericht op blijvende verandering van eet- en beweeggewoonten
• Reële doelstellingen, haalbaarheid staat voorop
• Geleidelijk en blijvend afvallen: géén crash dieet, géén honger, géén jo-jo effect
• Geen dieet ‘hype’ volgen
• Geen dure pillen, poeders of speciale afslankproducten

 

Persoonlijke aanpak

Ieder mens heeft eigen voedingsgewoonten. Deze gewoonten heb je in de loop van je leven ontwikkeld. Je kreeg ze van huis uit mee en je hebt ze zelf verder aangepast. Zo is er een gewenning ontstaan in wat en hoeveel je dagelijks eet en drinkt. Maar bij eten spelen nog veel meer factoren een rol. Denk aan emoties, de invloed van mensen om je heen, tijdgebrek of gemaksvoedsel dat voor het grijpen ligt. Hierdoor eet je soms anders dan je van plan was. Zo zie je, eten is een persoonlijke zaak. Dat vraagt om een persoonlijke aanpak.
 

 

In Shape" Praktijk voor Voeding en Gewicht  regio IJsselmuiden en Kampen staat ingeschreven bij de KvK onder nummer:05086471 en bij de beroepsvereniging gewichtsconsulenten (BGN) onder nummer: 2136.